فیلم آموزشی تعمیر استارت خودرو

فیلم آموزشی تعمیر استارت خودرو

تعریف استارت

استارت چیست و چگونه کار میکند ؟

همانطور که اشاره شد، استارت خودرو یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک استارت خودرو ، برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند.

​برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا ۱۰۰ دور بر دقیقه می باشد. کار استارت خودرو ، رساندن دور موتور خودرو به این میزان حداقلی برای راه اندازی خودرو می باشد. هنگامی که سوئیچ را می چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری به استارت ارسال شده و استارت با چرخاندن موتور، باعث روشن شدن خودرو می گردد.

فیلم آموزشی تعمیر استارت خودرو

اصول و نحوه کار موتور استارت :

در موتورهای   DC  رسانای  ساده  کاربرد  عملی ندارد  و رسانا را  به صورت یک یا چند حلقه شکل می دهند تا ارمیچر تشکیل شود جریان برق از طریق کموتاتور (سوی گردان) تیغه ای و زغال (جاروبک) تامین  می شود  نیروی  که بر رسانا وارد  می شود حاصل بر هم کنش میدان  مغناطیسی اصلی و میدان ایجاد شده حول رساناست در استارت خودروهای سبک میدان اصلی را به وسیله سیم پیچهای متوالی سنگین کاری  ایجاد می کنند  که روی هسته هایی  از اهن نرم پیچیده شده اند با پیشرفت تکنولوژی ساخت اهنربا  امروزه بیشتر از اهنرباهای دائمی  برای ایجاد میدان  مغناطیسی استفاده می کنند در این صورت می توان استارت را کوچکتر و سبکتر ساخت شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده حول رسانای  ارمیچر  تابع شدت جریان عبوری از سیم پیچهای میدان ساز است.

بیشتر  استارتها  چهار قطب وچهار زغال دارند د صورت استفاده از چهار قطب میدان مغناطیسی در چهار ناحیه متمرکز می شود میدان مغناطیسی به یکی ز سه روش زیر ایجاد می شود با استفاده از  اهنربای دائمی سیم پیچهای میدان ساز متوالی یا سیم پیچهای میدان ساز متوالی – موازی میدان های  متوالی – موازی را میتوان با مقاومت کمتری ساخت و بدین ترتیب جریان ودر نتیجه گشتاور خروجی استارت را افزایش داد برای انتقال جریان برق از چهار زغال استفاده می شود این زغالها مانند زغالهای مورد استفاده در بیشتر موتورها یا مولدها از مخلوطی از مس و کربن ساخته می شود زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان در انها به حداقل برسد.

ارمیچر از یک کموتاتور مسی تیغه ای و سیم پیچهای مسی سنگین تشکیل می شود به طور کلی ارمیچر را به دو روش می توان سیم پیچی کرد این دو روش را سیم پیچی موجی و سیم پیچی همپوش می نامند در استارتها بیشتر از روش سیم پیچی موجی استفاده می شود زیرا با استفاده از این روش مناسبترین مشخصه ها از لحاظ گشتاور و سرعت در سیستم چهار قطبی حاصل می شود در استارت باید مکانیسمی هم برای درگیری و خلاص شدن از دنده فلایویل تعبیه شود در استارت خودروهای سبک از یکی از دو روش درگیری لخت یا پیش درگیری استفاده می شود

فیلم آموزشی تعمیر استارت خودرو

قسمت اول : آشنایی با سیستم استارت

 

 

قسمت دوم : اتوماتیک استارت چیست و چگونه کار می کند ؟

 

 

قسمت سوم : عیب یابی اتوماتیک استارت

 

 

قسمت چهارم : عیب یابی و تعمیرات موتور استارت  

 

 

قسمت پنجم : عیب یابی و تعمیرات دنده استارت و مدار الکتریکی

 

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: